miss you

Powered by Blogger.
RSS
HI, WELCOME TO MY BLOG... JANGAN TERLALU MENCARI KESEMPURNAAN, NESCAYA ENGKAU AKAN KECEWA, KERANA KESEMPURNAAN ITU MILIK ALLAH S.W.T, SEBALIKNYA BERSYUKURLAH...

PENDIDIKAN KHAS



CIRI-CIRI MURID BERKEPERLUAN KHAS
• Sindrom Down
• Disleksia
• Epilepsi
• Pintar Cerdas
• Cerebral Palsy
• Autisme
• Lembam



      1. SINDROM DOWN
  • Sindrom Down merupakan kecelaruan genetik yang paling dikenali yang menyebabkan kecacatan akal pada kanak-kanak.
  • Ciri-ciri fizikal yang jelas membezakan mereka daripada individu lain.
  • Contoh ciri-ciri fizikal Sindrom Down :
          a.       Mata sepet dan condong ke atas
          b.      Hidung penyek
          c.       Bertubuh rendah
          d.      Lidah yang tebal dan panjang
          e.      Jari-jari tangan yang pendek.



      2.  DISLEKSIA
  • Disleksia adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu ‘dys’ bermaksud ‘kesukaran’  dan ‘lexia; bermaksud ‘perkataan’.Terjemahannya membawa maksud ‘kesukaran dengan perkataan bertulis’.
  • Menurut Sanders dan Myers (1996), kanak-kanak yang mengalami ciri-ciri disleksia mempunyai kesukaran-kesukaran khusus dalam bacaan, menulis dan mengeja.
  • Kesukaran-kesukaran ini termasuklah masalah yang serupa dalam kerja nombor dan mengenali simbol-simbol, seperti not muzik atau symbol matematik.
  • Ciri kanak-kanak disleksia :
          a.       Kesukaran belajar bahasa
          b.      Ketidakseimbangan dengan kebolehan intelektual
          c.       Tidak lancer ketika membaca sesuatu bahan bercetak
          d.      Tidak dapat menulis dengan lancar dan tepat
          e.      Daya tumpuan yang terhad



      3.  EPILAPSI
  • Epilepsi ialah satu gejala gangguan saraf disebabkan oleh kecacatan atau gangguan pada isyarat elektrik yang mengawal operasi otak.
  • Ia juga dikenali sebagai gila babi dalam masyarakat Malaysia khususnya kaum Melayu.
  • Epilepsi atau gila babi merupakan ketidakaturan otak yang mengganggu fungsi sistem saraf yang normal. Ini menyebabkan penghidapnya mengalami sawan berulang kali atau tidak sedarkan diri secara tiba-tiba.
  • Disebabkan keadaannya yang tidak dapat diramal ini, individu tersebut mungkin mengalami kecederaan yang serius.
  • Epilepsi biasanya penyakit keluarga dan tidak ada kaitan dengan kecacatan mental.



      4.  PINTAR CERDAS
  • Kanak-kanak pintar cerdas dapat dikenalpasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapain di tahap yang sangat tinggi apabila dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain yang sebaya umurnya, sama pengalaman atau persekitaran.
  • Ciri kanak-kanak pintar cerdas :
          a.       IQ tinggi
          b.      Keupayaan pelbagai
          c.       Prestasi luar biasa
          d.      Mencari kesempurnaan
          e.      Terlalu sensitive
          f.       Mudah kecewa



      5.  PALSI SEREBERAL
  • Palsi sereberal adalah kecacatan anggota disebabkan oleh cacat hubungan saraf di antara bahagian otak dengan bahagian badan semasa dilahirkan atau pada awal usia.
  • ‘Cerebral’ bermaksud otak dan ‘palsy’ bermaksud kurang atau tidak upaya mengawal pergerakan otot.
  • Palsi sereberal adalah berkeadaan kekal, tidak progresif, yakni keadaan kecacatan otak itu tidak akan menjadi lebih serius atau tenat.
  • Pali sereberal diklasifikasikan dengan dua cara iaitu melalui pergerakan anggota badan kaki dan tangan yang berpalsi itu.
  • Ciri kanak-kanak palsi sereberal :
           a.  Pergerakan anggota badanya, sama ada pergerakan badan atau
                kakinya atau atau kedua-duanya sekali.
           b.  Menghadapi masalah ‘contracture’ atau otot-otot merecut
                yang menyebabkan pergerakan semakin terbatas dan akhirnya
                menghasilkan kecacatan.
          c.   Pencerutan yang luar biasa boleh menyebabkan tulang belakang
               membengkok ‘scoliosis’ dan pengalihan tulang pinggul.


      6.  AUTISME
  • Istilah ‘autisme’ berasal dari perkataan autos yang bermaksud diri sendiri dan isme bermaksud aliran.
  • Ini bermakna autime bermaksud kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri.
  • Ciri-ciri autime :
a.  Perkembangan bahasa lambat atau tiada langsung.
b.  Sukar diajak bercakap.
c.  Suka besendirian.
d.  Sensitif pada sentuhan.
e.  Tidak suka bermain seperti rakan-rakan sebayanya.

 

     7.  LEMBAM
  • Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas / kurikulum / di sekolah biasa, terlalu lambat untuk mencapai satu - satu objektif pengajaran yang mudah / objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment